Onko hyväksi lukijaksi tuleminen yhtä helppoa tai vaikeaa kun hyväksi jalkapalloilijaksi tuleminen?
Minun kolmetoistavuotias poikani oli kuullut omasta mielestään suurimman valheen mitä koulu on tähän mennessä hänelle esittänyt. En ota kantaa siihen mitä muita virheellisiä totuuksia hän katsoo kuulleensa koulumaailmassa. Niitä voidaan käsitellä sitten erikseen.
Tämän kertainen seikka liittyi tuohon otsikossa mainittuun asiaan. Kysymysmuodossa esitetty lauseen sisältö oli hänestä käsitelty faktana – tosiasiana, joka siis pitää paikkansa. On siis aivan yhtä helppoa tai vaikeaa tulla ammattimaiseksi lukijaksi kuin ammattilaisjalkapalloilijaksi.
Poikani, jolle jalkapallo on henki ja elämä, ei väitettä niellyt. Ei pureskeltuna eikä kokonaisena.
Hän esitti välittömästi seuraavat kysymykset, joihin hänestä väitteen esittäjän tulisi vastata: kuinka monta vastustajaa on lukemisessa, kuinka monta kertaa ja mahdollisuutta lukemisessa on loukkaantua, kuinka kova kilpailu on ”ammatilaislukijoiden” paikoista, kuinka usein lukijoita koetetaan tietoisesti vahingoittaa harjoittelun ja pelien aikana ja vielä kuinka usein lukemisessa on huonoja valmentajia?
Minulla ei ollut hänelle vastauksia, vaikka ehkä tuohon viimeisimpään voisi olla mielipiteitä, mutta ne eivät veisi asiaa asianmukaisesti eteenpäin.
Itselleni ensimmäinen mieleen tullut kysymys oli, kuinka näitä kahta voidaan edes verrata? Lukemista ja jalkapalloa. Mikä on ylipäätään ”ammattilaislukijan” määritelmä? Onko sellaista edes? Ammattilaisjalkapalloilijan määritelmä on jokseenkin helppo ymmärtää – henkilö, joka saa elantonsa jalkapallon pelaamisesta. Kuinka moni ihminen saa elantonsa ”pelkästä” lukemisesta?
Edelleen kävin miettimään, että mikä tarkoitus koko esitetyssä väitteessä oli? Miksi opettaja oli ylipäätään esittänyt tällaisen vertauksen? Ymmärrän toki, että lukeminen on kriisissä – jalkapallon harrastaminen ei.
Hyvin suuri osa nuorista ja lapsista ei ilmeisesti enää uppoudu romaanien kiehtovaan maailmaan vaan käyttää aikansa muiden viihdykkeiden parissa. Mutta sen väittäminen, että samalla työmäärällä saavutettaisiin ”ammattilaisuus” näissä kahdessa asiassa, ei oikein avaudu minulle. Itse jalkapalloa läheltä seuranneena, epäilen, ettei väitteen esittäjällä taida olla kokemusta lajista ja sen asettamista vaatimuksista.
Sanoin pojalleni, että haasta opettaja tässä asiassa – positiivisessa mielessä. Pyydä häntä perustelemaan näkemyksensä ja kertomaan mihin argumentteihin hänen väitteensä nojautuvat.
Käännetäänpä asia toisinpäin. Meidän nuorimmaisella on suuria haasteita lukemisessa. Olemme miettineet päämme puhki miten innostaa häntä asiassa. Pohtineet minkälaiset motivointikeinot toimisivat parhaiten. Kaikenlaista on kokeiltu, mutta vielä eivät ole lukemisen riemuportit avautuneet. Jos hänen lukutaitonsa kehittyminen vaatii saman verran työtä kuin ammattilaisjalkapalloilija statuksen saavuttaminen, täytyy myöntää, että työmaa saa välittömästi lohduttomamman näkymän. Sitä kun on tultu läheltä seurattua tuota ammattilaisjalkapalloiluakin.
Toisaalta ehkä väitteen esittäjä halusikin haastaa oppilaita. Kannustaa heitä vasta-argumentteihin ja olemaan asiasta eri mieltä sekä kyseenalaistamaan esitetyn kannan. Saada aikaiseksi keskustelu, jossa perusteluilla mielipiteillä, kehitettäisiin asiaa eteenpäin. Jos näin, silloin opettajan väite oli suorastaan nerokas.
Be the first to reply